Uitslagen

Hieronder volgen mijn wedstrijduitslagen sinds het begin van het zomerseizoen 2002. Telkens staat er een kort verslagje bij en indien mogelijk links naar de organisatie en de volledige uitslag. Ik ben ook begonnen met de komende wedstrijden erbij te zetten. Daarvan kan je natuurlijk nog geen verslag vinden, maar je kan zo weten waar ik in actie zal komen. Op deze pagina staan de uitslagen van . Die van de andere jaren vind je door op het gewenste jaartal te klikken.
OPGELET: de links naar de wedstrijdinfo worden niet meer bijgewerkt. Naarmate ze ouder worden zullen steeds meer links niet terecht komen waar dat zou moeten.
2024 - 2023 - 2022 - 2021 - 2020 - 2019 - 2018 - 2017 - 2016 - 2015 - 2014 - 2013 - 2012 - 2011 - 2010 - 2009 - 2008 - 2007 - 2006 - 2005 - 2004 - 2003 - 2002

Voorbije wedstrijden

31/12: Sil-westerlo-op, Westerlo (11km)
11km in 39m30s (6e/123)
Na een paar erg zware trainingen de afgelopen weken, voelde ik me hier niet bepaald in topvorm. Bij de start vertrok de kerstman als een sneltrein en ik probeerde mee te gaan met het achtervolgende groepje. Na de eerste ronde kwam ik er al achter dat het ook daar te snel ging voor mij en heb ik dan maar in de eerste plaats naar het vuurwerk lopen kijken. De laatste ronde kwam Mathieu er nog bij en samen zijn we dan als zesde binnen gelopen.
Uitslag

28/12: Les Pierres du Diable, Wéris (30km)
30km in 2u20m31s (2e/193)
Tijdens de eerste kilometers vond iemand het nodig om er als een zot vandoor te gaan. Erg ver geraakte hij nooit weg, maar het tempo zat er direct in. Na een paar kilometer moest hij wat gas terugnemen en kwamen we met een nog vrij uitgebreid groepje op kop. Na een kilometer of tien liepen Jean-François en ik daarvan weg. Daarna liepen we een hele tijd samen, van kortbij gevolgd door Renaud. Een beetje voorbij de twintigste kilometer kreeg ik het wat lastiger en moest ik hun laten gaan. Tegen het einde toe werd het dan mistig en erg moeilijk beloopbaar. Ik haalde in de dichte mist Renaud bij en samen kwamen we bij de laaste bevoorrading met péquet. Ik ben dan nog een beetje van hem weggelopen maar heb kort voor de aankomst op hem gewacht om samen toe te komen: samen péquet, samen thuis.

22/12: La Mary Chrismas, Limont
(1e/47)
Voor mij was dit een erg leuke kennismaking met een orientatieloop. We (pdm en ik) vertrokken vrij rustig op zoek naar de eerste balises. Het na ons gestarte duo had ons vrij snel bijna te pakken. Dan verder op zoek naar de balises in het donkere bos. Af en toe kom je dan wat andere lopers tegen, loop je even een omweg, glijd je wat uit op spiegelgladde paden. Onderweg hadden we natuurlijk absoluut geen idee van waar de rest van de lopers ergens uithing. Na het vinden van de negentiende en laatste balise (met péquet) vertrokken we in vliegende vaart naar de aankomst. Blijkbaar was onze 1u52 de snelste tijd.
Uitslag

01/12: DOW Aflossingsmarathon, Terneuzen (5.2km)
5.2km in 18m31s (1e/99)
Naar goede gewoonte stonden we in Terneuzen aan de start. Het was onze zwakste ploeg in jaren, maar we zouden er toch het beste van proberen te maken. Na de eerste ronde passeerde Sandro als vierde, daarna liep Philip naar de kop. De volgende lopers bouwden de voorsprong wat verder uit. Als zesde loper voegde ik een flauwe 18.31 aan het rijtje toe. Dat heb je als je met wat vermoeide benen aan de start staat. De overwinning kwam niet meer in gevaar en dus mochten we de wisselbeker mee naar huis nemen.
Uitslag

25/11: Olne-Spa-Olne, Olne (65km)
65km in 5u22m46s (2e/199)
Zoals de meeste wedstrijden ontstond ook hier eerst een vrij grote kopgroep. Deze dunde geleidelijk aan wat uit tot er nog drie man over was: Renaud, Jan en ik. Het ging behoorlijk hard en op een lange helling voor Spa moest Jan wat lossen. Tijdens de bevoorrading kwam hij nog even terug, maar moest er dan toch weer af. Samen met Renaud bleef het tempo erg hoog en na een kleine 40 kilometer was het mijn beurt om een beetje te lossen. Ik heb hard mijn best gedaan hem bij te houden, maar blies daarbij toch een beetje de motor op. Bij de derde bevoorrading heb ik dan maar uitgebreid gestopt, gegeten en gedronken. Toen Jan er aan kwam vertrok ik terug. Hij naderde tot op een paar tiental meters, maar toen kwam ik terug op gang. De laatste kilometers was het beste er wel af, maar de tweede plaats kwam niet meer in gevaar. Meer zat er vandaag echt niet in.
Uitslag

11/11: Les 4 Cimes du Pays de Herve, Battice (33km)
33km in 2u26m5s (53e/641)
De eerste afdaling ging zoals gewoonlijk razend snel. Daarna zocht ik samen met Aleksandar wat positie. Uiteindelijk bleven we een beetje achter het tweede groepje hangen. Op het gemak hebben we dan het gat dicht gelopen om er rond kilometer zeven ook bij te geraken. Bij mij bleef de wedstrijd al de hele wedstrijd verdacht laag. Aan de Cimes de Mortroux duikelde die helemaal naar beneden en daarmee ook mijn tempo. Ik voelde me absoluut niet slecht, maar kon met de beste wil van de wereld geen tempo vasthouden. Mogelijk zit die duurloop van vijf uur de dag voor de wedstrijd er wel voor iets tussen. Dan maar gewoon naar de finish gelopen daar ook geraakt na 2u26.
Uitslag

21/10: Ultra Tour de Liège, Liége (66km)
66km in 5u21m27s (1e/107)
Ik had niet echt een idee van mijn conditie. Toen Rapha er vandoor ging volgde ik hem op een paar tiental meter. Ergens rond de 15km werd hij dat blijkbaar beu en kwam ik terug, samen met Christophe. Bij de eerste bevoorrading (rond km 20) ontstond een hergroepering, waarna een kopgroep van vier man op stap ging. Na de tweede bevoorrading was dat nog drie man en rond kilometer 35 hield ik het tempo (te) hoog, zodat ik alleen op kop kwam. Voorbij kilometer 60 kreeg ik het nog wat lastig, maar niemand slaagde er nog in me te bedreigen. Ik ben nog zeker niet super, maar toch alweer degelijk.
Uitslag

29/09: Trail des Hautes Fagnes, Xhoffraix (36km)
36km in 3u17m19s (20e/227)
Mijn enige bedoeling was te kijken hoe het met mijn conditie gesteld is. In het begin van de wedstrijd liep ik in de buurt van André en dac. Een tijdje lukte het redelijk moeizaam om te volgen, maar tegen halverwege was het toch stilletjes aan gedaan. Ik heb dan maar zonder forceren de wedstrijd uitgelopen.
Uitslag

24/08: Ultratrail du Mont Blanc, Chamonix, Frankrijk (163km)
163km in 1d13u28m42s (527e/1437)
Elke wedstrijd begint natuurlijk met een start. Vergeet de grote stadsmarathons of de Bolero in Brussel; die van de UTMB (op de tonen van Vangelis) is de meest indrukwekkende. Ik stond niet bepaald vooraan, waardoor ik de eerste kilometers veel op het gemak kon inhalen. Eens vanaf Saint-Gervais zat ik ongeveer op mijn positie en werd het meer haasje-over spelen. In de beklimming van de Col de Seigne, met zijn intimiderende slang lichtjes, liet mijn maag het jammer genoeg afweten. De rest van de wedstrijd zou ik niets anders dan soep meer kunnen eten... Tot Courmayeur kan ik min of meer standhouden, maar dan liet het energietekort zich toch voelen. Elke beklimming verloor ik enorm terrein en elke bevoorrading bleef ik vrij lang hangen. De afdaling naar La Fouly (geen kracht nodig) ging het terug een stuk beter, maar eens er terug moest geklommen worden was ik eraan voor de moeite. Tot overmaat van ramp kreeg ik in de afdaling naar Trient dan nog eens last van een kleine ontsteking aan de scheen. Om het risico op een lange blessure te minimaliseren heb ik de rest van het parcours al wandelend afgelegd. Erg pijnlijk en moeizaam in de afdalingen. Een heel diepe duik in het klassement was natuurlijk mijn deel. Uiteindelijk toch de aankomst gehaald in dik 37 uur en dat was in de eerste plaats de bedoeling. Maar ik heb nog heel wat werk om die lange afstanden te beheersen...
Uitslag

29/07: 6000D, La Plagne, Frankrijk (55km)
55km in 4u56m33s (7e/701)
Opnieuw erg warm, dus vooraf vreesde ik voor het ergste. De eerste vlakke kilometers gebruikte ik om wat naar voren op te schuiven. Eens de klim echt begon was het dan een beetje haasje over spelen met wat lopers rond mij, maar ik kon een plaats in de top 10 zonder veel problemen handhaven. Boven aan de gletsjer kwam ik als achtste door, kort na Sherpa. Aan het begin van de afdaling kon ik snel nog een plaatsje opschuiven (naar voren), maar de hele afdaling heb ik geen andere lopers meer tegen gekomen. Uiteindelijk werd het dus een erg mooie zevende plaats in een kleine vijf uurtjes.
Uitslag

14/07: Gran Trail Valdigne, Courmayeur, Italië (84km)
84km in 16u19m18s (59e/147)
Na het startschot liet ik me in het pak meedrijven. Het is zaak om niet te snel te gaan. In de eerste klim werd ik geregeld gepasseerd en passeerde ikzelf regelmatig iemand. De tweede klim ging ook nog behoorlijk goed, maar in de afdaling kreeg ik ferm last van de warmte (temperaturen vlotjes boven de 30 graden in de vallei). Toen ik dan ook nog de wijze les leerde dat je dan beter niet al te koud water drinkt (je maag keert daarvan om), kon ik proberen toch opnieuw wat eten en drinken binnen te krijgen. Met nog vele uren te gaan is dat natuurlijk niet echt ideaal en de rest van de wedstrijd ben ik dan ook maar moeizaam vooruit gesukkeld. Uiteindelijk toch na meer dan 16 uren wedstrijd toegekomen. Ik heb opnieuw veel bijgeleerd. Dat is het enige positieve dat te melden valt.
Uitslag

08/07: Merrell Sky Race, Serre-Chevalier, Frankrijk (57km)
57km in 5u47m26s (11e/418)
Al in de eerste seconden liep een loper weg van iedereen. Ik verkoos een beetje rustiger te starten en bengelde aan het eind van een achtervolgend groepje rond de 10de plaats. Ik voelde me vrij goed (nogal onverwacht) en besloot dan maar wat naar voren op te schuiven. Aan de voet van de Galibier liep ik net buiten de top 5, maar moest in de klim mijn meerdere erkennen in de ware berggeiten. Als 10de kwam ik boven. In de afdaling kon ik een paar plaatsjes goed maken en goed en wel beneden liep ik terug zesde, met kort na mij nog redelijk wat volk. Tijdens de rest van de wedstrijd was het een beetje schuiven met posities: tijdens de beklimmingen verloor ik wat, tijdens de afdaling won ik dat dan terug. De laatste (en minst zware) klim was er voor mij wat te veel aan. Ik verloor terug een beetje wat me aan de aankomst een elfde plaats opleverde. Veel beter dan ik op voorhand verwachtte. Het meest bizarre is nog wel dat ik een goede daler geworden ben!
Uitslag

30/06: Corrida das Fogueiras, Peniche, Portugal (15km)
15km in 56m29s (79e/1601)
Bij de start was ik natuurlijk veel te laat (lang zo geen grote wedstrijd meer gelopen), zodat ik ergens midden in het pak moest starten. De eerste kilometer was dan ook een grote slalom gevolgd door nog een paar kilometers inhalen. Geleidelijk aan kwam ik bij lopers die meer mijn tempo liepen en de tweede helft van de wedstrijd bleef ik ongeveer op mijn positie hangen. Ik heb dan vooral lopen genieten van het uitzicht en de grote vuren langs het parcours (erg bijzonder). Uiteindelijk veel te fris gefinisht na dik 56 minuten. Mijn snelheid is duidelijk niet in orde en ik heb ook problemen met het vasthouden van een hoger tempo. Ik weet waar ik aan kan werken.
Uitslag

26/05: La Tournée des Toubières, Xhoffraix (160km)
DNF
De aanstoker van dienst was hier Rapha. Hij ging er samen met een andere loper vandoor, daarna volgde een man of acht, waaronder ik. Na de tweede bevoorrading viel alles een beetje uiteen en gingen Pdm en Val ervandoor. Ik volgde wat verder en werd bij de derde bevoorrading bijgehaald door Dac. Toen ging het met mij absoluut niet goed meer (maagproblemen), zodat ik me verplicht zag rond kilometer 92 de handdoek te gooien.
Uitslag

01/05: Trail des Caracoles, Namur (59km)
59km in 5u19m25s (2e/104)
Ik nam gewoon een rustige start met een man of vijf. Nog eens een vijftal lopers vertrok sneller dan ons. Na een tiental kilometer ging het tempo langzaam wat omhoog om uiteindelijk samen met Jérôme aan de leiding te lopen. Bij de rappel aangekomen (aan kilometer 37) kregen we het gezelschap van Bernard. Die voelde zich met het passeren van kilometers steeds beter en zo moest Jérôme er af. De laatste tien kilometer kreeg ik ferm last van de hitte. Woestijnvos Bernard kan er een stuk beter tegen en hij liep me er erg makkelijk af. Ik finishte als tweede, erg blij met wat ik nog in de benen heb.
Uitslag

07/04: 120 van Texel, Den Burg, Nederland (120km)
120km in 11u54m8s (10e/15)
Ondanks wat tegenvallers in de voorbereiding zou ik hier met minder dan een overwinning in geen geval tevreden zijn. Na de start op de wielerbaan ging ik al snel alleen in het donker op pad. Een hele tijd liep ik alleen op kop, maar na een kwart wedstrijd voelde ik dat de quadriceps het veel te vroeg lastig begonnen te krijgen en op de stukken strand ontbrak de kracht helemaal. Tijdens de tweede strandstrook werd ik dan ook bijgehaald en kansloos voorbijgelopen door Veron Lust. Het keerpunt haalde ik nog als tweede, maar opnieuw op het strand liep ook Edward De Ruiter me voorbij. Intussen ging het van kwaad naar erger en halverwege de tweede ronde probeerde ik tijdens een paar stops toch wat leven in de spieren te krijgen. Tevergeefs. Een beetje voorbij kilometer 100 was mijn loopsnelheid zodanig gezakt dat ik flink stappend eenzelfde snelheid pijnloos kon halen. Dat heb ik dan maar gedaan tot de finish. Een erg tegenvallend resultaat.
Uitslag

17/03: Limburg's Mooiste, Heerlen, Nederland (68km)
68km in 6u23m16s (1e/35)
In den beginne vertrok iedereen op het gemakske. Na een paar kilometers liep ik een tweetal keer verloren. Daarna wist ik hoe de markering te vinden en kende ik geen problemen meer. De eerste helft liep ik als tweede, haalde ongeveer halverwege Jan bij en liep daarna solo op kop. Zonder te forceren kwam ik als eerste toe in 6u23. Ik sta er nog steeds van versteld hoe Willem zo'n uitdagen parcours heeft kunnen vinden in Nederland. Puur genieten.
Uitslag

11/03: Trail Bullygeois des Poilus, Bully les Mines, Frankrijk (47km)
47km in 3u33m53s (1e/116)
Na de start schoof ik rustig vooraan mee. Jammer genoeg had Sylvain het zo niet begrepen en begon hij er een beetje aan te sleuren. Ik kan hem toch niet zomaar laten winnen en volgde dus. Toen hij een beetje verzwakte hield ik dan maar het tempo hoog. Aan een erg hoog tempo werkten we regelmatig positie wisselend de eerste 25 kilometer af. Dan was het voor hem blijkbaar toch tijd om te passen. Om hem niet de kans te geven om terug te komen, heb ik de rest van de wedstrijd dan maar een stevig tempo aangehouden. Goed voor een overwinning in 3u33.
Uitslag

25/02: La Magnétoise, Olne (64km)
64km in 5u38m4s (1e/94)
Zo kort na een 50 mijl draaiden de beentjes zeker niet echt soepel, maar ik voelde me voldoende hersteld om degelijk te kunnen lopen. Nadat de aanvankelijke kopgroep wat uitgedund werd, bleven we vooraan met drie over: Sylvain (Fransman), een Italiaan en ik. Door de schuld van Sylvain liepen we al snel wat verloren en mochten aan een inhaalrace beginnen. Het resultaat daarvan was dat ik samen met Sylvain terug aan de leiding liep. Rond kilometer 20 moest Sylvain wat lossen en liep ik dan maar alleen verder. Zeker tot kilometer 45 werd ik van dichtbij (steeds op minder dan 2 minuten) gevolgd door Raphaël. Ik mocht dus geen moment verzwakken, wat me ook gelukt is. En dan win je in 5u38...
Uitslag

17/02: Thames Path Ultra, Shepperton, UK (80km)
80km in 6u18m30s (1e/113)
Ik was van plan het hier rustig aan te doen en in het begin lukte dat prima. Ik zocht een aangenaam tempo en dat bleek als derde na een kopduo te zijn. Het duo bleef een hele tijd kort voor mij uitlopen. Toen ik dat beu was ben ik er maar eens naartoe gelopen. Eentje moest er daardoor af en met de andere heb ik dan een paar tiental kilometer samen gelopen. Na een tijdje voelde ik dat ik toch wat sterker was en kom het niet laten het tempo een tikkeltje op te voeren. Hij deed goed zijn best te volgen, maar moest er toch af. De tweede wedstrijdhelft heb ik dan solo afgewerkt en ondanks een inzinking tijdens het laatste half uur won ik vrij makkelijk in 6u18. De wedstrijd werd gelopen over een leuke wandelroute langs de Thames met regelmatig modder en hekjes om het tempo te breken, af en toe navigeren met de kaart in de hand (wanneer de bewegwijzering onvoldoende was) en soms wat cultuur opsnuiven met bijvoorbeeld een passage langs het kasteel van Windsor. Best leuk.
Uitslag

21/01: Trail Blanch', Font-Romeu, Frankrijk (51km)
51km in 5u33m25s (6e/41)
Door het absurd warme weer viel hier onverwacht van sneeuw geen spoor te bekennen. De wedstrijd was daarom zeker niet minder mooi. In een massale start (samen met de kortere afstanden) schoof ik geleidelijk naar voren op. Eens de 51km alleen liep, bleek ik in tweede positie te lopen. Toen we terug op het parcours van de 23km kwamen rukte ik zelfs naar de koppositie op. Samen met een massa lopers van de 23 en een paar van 51 slaagde ik er dan in een heel eind verkeerd te lopen. Terug op het parcours liep ik niet eens meer in de top 10. Na een achtervolgingsrace kon ik toch een paar lopers bijhalen. Eens in de tweede helft van de wedstrijd werd het parcours een stuk technischer en daar moest ik het toch afleggen tegen de specialisten. Ik bleef dan ook steeds in de tweede helft van de top 10 hangen. Uiteindelijk slaagde ik erin, getooid met een mooie collectie schaafwonden, de aankomst te bereiken in 5u33. Ik kijk in elk geval terug op één van de mooiste, maar ook lastigste en gevaarlijkste wedstrijden die ik ooit liep.
Uitslag

"You know we all became mathematicians for the same reason: we were lazy."